Albina
Žiupsnytė
KRYŽIAUS
SIMBOLIS
Mėginant
apmąstyti šį vieną seniausių ir reikšmingiausių simbolių, pirma
reikėtų įvardinti, kas yra simbolis. Kaip simbolis kalba per ženklą?
Ar galima simbolio prasmes įvardinti iki galo? Ar kiekvienas simbolis yra
nepakartojamas pirmavaizdis, ar yra skirtumai skirtingose tautose?
Ženklą galima aprašyti, įvardinti, o simbolio reikšmė - prasmių
suma; kad ir plačiai ir giliai apmąstoma, visuomet lieka tarytum
"ne pilna". Simbolis yra paslapties saugotojas ir tuo pat metu
paslapties skelbėjas - kaip durys, kurių vaizdas sako, kad už jų yra
mums dar nežinomas kambarys, nors mes jo nematome. Simbolio kalbėjimas
apie paslaptį, kuri taip ir lieka nepastebėta, pažadina nuojautas patirčių,
kurių pėdsakus saugojame savyje, tačiau nepažvelgiame į jas ir neįvardijame.
Simbolis jas mums primena, padeda aptikti jas savyje, sugrąžindamas mūsų
sąmonę į pradžių pradžią, galbūt, į tą akimirką prieš ištariant
žodį, tapsiantį kūnu, - akimirką prieš Pasaulio Sukūrimą. Simbolis
išreiškia Dieviškąją Tylą prieš pasigirstant kuriančiajam Žodžiui,
todėl simbolis yra daugiau nei žodžiais "sugaunama" prasmė.
Giliausioji
simbolio mįslė yra tos pačios prigimties (jeigu tai galima vadinti
prigimtimi), kaip ir mįslė žmoguje. Klausdami, kas yra žmogus, mes
galime suvokti žmogų kaip simbolį, išreikštą "gyvuoju ženklu",
-vienu iš simbolių - ženklų sistemos, vadinamos gyvuoju Pasauliu arba
Dievo tvariniais...
Ženklas, veikdamas
mus per regėjimą ir klausą, siekia pažadinti mūsų pačią
"tolimiausią" atmintį. Šis pažadinimas atveria sąmonę
simbolio tylos erdvei. Mėginant suvokti jo prasme, įvyksta tvėrimo
aktas. Šios Kūrybos išdava - simbolio Tyla. Paslaptis visada lieka
"nesugaunama" sąmonei, tačiau padeda jai "atpažinti"
savyje esant tą pačią Tylą ir Paslaptį - padeda susitapatinti su Tylėjimu
prieš tvėrimą. Taip įvyksta pakartotinis žmogaus gimimo veiksmas sąmonėje,
duodąs ankstiną asmenybės augimui, visiškam sąmonės atsivėrimui
Dieviškajai Tylai, kuri palaipsniui tampa žodžiu - žmogumi,
"vieninteliu tokiu" ir siekiančiu išreikšti save
"vieninteliu tokiu" būdu. Taip ženklai ir simboliniai vaizdai,
veikdami žmogaus sąmonę, pažadina pirmavaizdžius (archetipus), kurių
kūrybinė jėga padeda išsiskleisti žmogaus esmei, t. y. paslapčiai,
kuriančiai prasmes, įvardinančiai jas ir visada liekančiai daugiau
negu prasmė ir žodis.
Simbolių
pirmavaizdžių yra daugybė. Mes gyvename tarp jų, kuriame juos ir
saugome savyje. Dažnas kalbos žodis saugo pirmavaizdžio paslaptį ir
gali pažadinti žmogaus sąmonę bei padėti įvykti joje tvėrimo
veiksmui. Tačiau tai gali įvykti tik tada, kai sąmonė yra pasiruošusi
pažadinimui - tada ją aplanko simbolis ženklu, vaizdu-vizija, sapnu.
Yra sudėtinga nuspręsti, ar šį Esmės pažadinimo ženklą žmogus
suranda glūdintį giliausioje savo slaptoje, ar jie ateina "iš aukščiau",
t. y. iš išorės - Kosmoso, Dieviškosios Dvasios. Tačiau prieštaravimas
išnyksta, jei pripažįstame, kad savyje žmonės randa tą patį pradą,
kaip ir Dieviškoje Erdvėje, makrokosmose, suvokiamame esančiu
"aplinkui", "išorėje". Tas, kas yra
"aplinkui", yra ir visur, t. y. viduje. Šiuo atradimu
"viduje" įvyksta materijos įdvasinimas. Dvasia, esanti
"aplinkui", "išorėje" prasiskverbia į žmogaus
psichikos sritį, paliesdama jo sielą (anima) ir protą (ratio). Žmogus
yra tarytum "pergeriamas" dvasinio impulso spinduliais. Tai
galima pavaizduot šitaip:
a)
Mandala. Nepažintos žmogaus sąmonės simbolis, tarsi "saulutė"
apskritimo viduje (ji gali būti pažymėta tik "taškeliu" ar
apibrėžta tik ratuku - žmogaus paslapties "zona"). Visatos
Saulės - Dievo spinduliai jos nepasiekia. Nepasiekia šviesa, t.y. sąmonė.
Ji nepažįsta saulės savo viduje. Šviesos spinduliai atsimuša į
atspaudų (stereotipų)
erdvę arba
ribotos sąmonės užtvaras,
nepralaidžias subtiliajai šviesos substancijai.
b) Saulute pažymėtas ratukas
apskritinio viduje reiškia
stiprėjantį, aktyvesnį žmogaus dvasinį centrą. Mažoji saulė veržiasi
į tamsą, į susijungimą su Visatos Saule. Spinduliai iš centrinės
"saulutės" ilgėja, tiesiasi, nutolindami tamsos ribą. Tai
gyvybės pradas: iš grūdo, glūdinčio giliai žemėje, stiebiasi
daigas, pajuntąs Saulės šviesą ir šilumą pro žemės sluoksnį.
Ateina diena, kai daigas pramuša dirvą ir išvysta saulę, kuri visą
laiką jį "šaukė", šildydama dirvą. Taip vyksta ir sąmonėje:
skyla nežinojimo, "riboto mąstymo lukštas, kur iki šiol Dvasinis
Pradas bylojo kaip nujautimas, troškimas ir ilgesys - Dvasinė Pasaulio
esmė pasirodo aiški, kaip vidurdienio Saulė daigui, ką tik
prasikalusiam iš žemės tamsos.
c) Ši šviesa
tokia džiugi ir akivaizdi, kad erdvė, apšviesta josios, atrodo beribė.
Žemė, daigo motina, buvusi tokia gera ir kartu tarsi visagalė, išvystama
"iš šalies", "iš aukščiau" - ji, pasirodo
"klausosi" Saulės ir yra nuo
jos priklausoma.
Taip ir
sąmonė išvysta kūniškąjį
daiktų ir vyksmo pasaulį, valdomą visuotinio vystymosi
prado. Dievo Jėga
yra tikra,
"matoma", suvokiama.
Pirminis pirmavaizdis pasireiškia
kaip "žaibas", apšvietimas, suvokimas. Jis lemia įtikėjimo
jėgą, kuri tampa pagrindinėmis asmenybės "atramos" ašimis.
Grįžtamoji eiga nebeįmanoma, daigas negali sulįsti atgal į žemę...
Sugrįžkime prie
apibūdinimų, kad žmogaus sąmonė yra pergenama ir perveriama Dieviškosios
Tiesos spindulių. Atsakymas į archetipo simboliškai pateiktą sąmonei
mįsle atrandamas, kai sujungia didžiausiąsias galias jausminė žmogaus
siela ir protas. Jie nebeprieštarauja vienas kitam, o jungia priešpriešas
aukštesniame sąmonės lygyje. Žmogaus jausmai simbolizuojami vandeniu,
o protas, mąstymas lyginami su ugnimi. Todėl duotuose piešinėliuose
yra dvejopos linijos - spinduliai, išreiškiantys vandens (banguojantys)
ir ugnies (tiesūs) susijungimą dviejų pagrindinių Dvasinės ir Žemiškosios
jėgų sankirtoje.
Čia mes
susiduriame su ženklo, kuriuo apsireiškia simbolis, žodinio prasmės
atskleidimo sudėtingumu. Ženklas, kuris mūsų, mąstančių tarsi
"iš šalies", nepaveikia kaip per-kūnijanti asmeninę sąmonę
simbolio - pirmavaizdžio jėga, lemiama dvasinio įkvėpimo, tampa galimu
aiškinti laisviau, įvertinant ne sava patirtimi, o protu kultūriniame,
pagaliau, knyginiame, literatūriniame ir net fantazijos lygmenyje. Tokiu
būdu galime rasti įvairių vieno ar kito elemento prasmės aiškinimų.
Pvz. reiškia žaibą,
ugnį (G. Beresnevičius) ir žaltį, gyvatę (P. Dundulienė). Tokia pati
linija dar gali reikšti vandenį, upę ir daigo augimą.
Tačiau apmąstant
simbolį, kuris yra patirtas, ir jo paslapties kodas - ženklas yra
regimas "iš vidaus", "iš Centro", prasmės aiškinimas
tampa tarytum nebe aiškinimas, o simbolio pasireiškimas, kurio galutinė
išdava yra simbolio prasmės suvokimas ir jo užrašymas (užkodavimas)
ženklu. Įvyksta prasmės atnaujinimas ir žymėjimo pratęsimas. Tai yra
veikimas, visiškai atvirkščias tyrinėjimui, kuris vyksta surenkant
duomenis apie galimas ženklų prasmes, lyginant tarpusavyje grafinius ženklų
žymėjimus ir pan. Grįžtant prie tolesnio apmąstymo, nejučiomis imi
lyginti šį dvasinės jėgos pažadinimą žmoguje su priešybių susidūrimu:
tamsos ir šviesos, vidaus ir išorės, ugnies ir vandens, iš aukščiau
ir iš žemiau. Tai atitinka dieviška ir žmogiška, kūną ir dvasią,
mintį ir jausmą, mirtį ir gyvybę, sustingimą ir judėjimą, augimą
ir nykimą... Visos priešybės staiga įgyja santaiką! Yra suvienijamos,
yra suvokiamos kaip jungiančios, o ne dalinančios. Su kuo galima
palyginti šį impulsą, sukrečiantį visą žmogaus būtybę ir kartu
palaiminantį dideliam išlaisvinimo džiaugsmui ir troškimui augti? Bet
argi jis neaugo anksčiau? Taip, jis lygiai kaip ir daigas žemėje augo
ir stiebėsi, tačiau gamta pavasarį laukia akstino, impulso, kurį
suteikia pirmoji per-kūnija. Čia susitinka visos gamtos stichijos: žaibo
ugnis, lietaus vanduo, debesų tamsa, vėjas, griaudi griaustinis... Žolė
trukteli aukštyn, medžių lapai atsigauna ir sužaliuoja, ore dvelkteli
ozono gausuma, jis tarytum atnaujinamas. Perkūnija įkvepia gamtą...
Pirmasis pagonių žynys, patyręs numeno, antgamtės pasireiškimą, šį
įvykį galėjo palyginti su perkūnija, o žaibo tvyksnį - su įtikėjimo
akimirksniu.
Jėga
dvasios, einanti podraug su žaibu, kuris "apšviečia" protą,
galėtų būti pažymėti vadinamuoju Perkūno kryžiumi (G. Beresnevičius).
Ženklu pažymėtas
reiškinys nėra baigtinis, vienkartinis. Tai yra pradžių pradžios pažymėjimas.
Pradžia turi tęsinį. Simbolis, pažymėtas vizualiniu ženklu, yra tuo
pat metu statiškas ir dinamiškas. Simbolio dinamika matyti iš to, kad
ženklas, pasirodęs ant senovės žmogaus būsto sienų, perkeliamas iš
vienos kultūros į kitą, iš vienokių religinių prasmių žymėjimo -
į kitokių, ir vis lieka gyvybingas. Ir kol jis yra toks, išlaiko ir
galimybę, "progai pasitaikius", pažadinti individualią žmogaus
sąmonę kaip pirmavaizdis (archetipas). Aiškinamas, atrodytų, gana
skirtingų aplinkų, religinių sistemų sąvokomis, jis nenutolsta nuo
pirminės prasmės, išlieka aktyvus. Dinamika, įžiūrima perduodant
patirtį, liečia ir žmogaus, pažadinto kryžiaus pirmavaizdžiu, tolesnį
augimą, gyvenimą, likimą. Daigas, pergalėjęs žiemos pasipriešinimą,
perkūnytas Perkūnijos Krikšto, stiebdamasis aukštyn, į saulę, turi
atlaikyti vėjus, kurie jį blaško ir bando nulenkti. Jis turi augti sparčiai,
kad pralenktų piktžoles, bandančias jį nustelbti, turi šaknimis
giliai įsiskverbti į žemę, kad nestokotų drėgmės. Jis turi tvirtai
laikytis savo krypties - aukštyn į saulę. Daigo gyvenimą galima
pavaizduoti dviem linijomis: viena išreiškia daigo augimo kryptį aukštyn,
kita - jėgą. Jeigu suma priešinga augimo krypčiai, tai jėga yra
trukdančioji:
Tai
dvi skirtingų krypčių jėgos; jų santykį galėtume pavadinti
nesibaigiančios kovos būviu. Šis būvis yra geras, teigiamas, jeigu išlaikoma
pusiausvyra, ir tuomet jis virsta nuolatinės pergalės būviu. Jeigu
horizontalųjį vektorių laikytume laiku, tai vertikalusis atitiktų Amžinybę.
Priešpriešų susidūrimas vyksta žmogaus sieloje ir sąmonėje -
"viduje". O "išorėje" žmonijos pasirinkta
civilizacijos, nutolinančios nuo gamtos, slydimo daiktų ir reiškinių
paviršiumi, kryptis. Tai daugumos kryptis, vedanti į vienodų daiktų,
vienodų nuomonių dauginimą ir nuasmeninimą, nepaisanti krypties aukštyn,
pastangos vertybių ieškoti ne išorėje, o viduje, krypties į ryšio su
Dievu ir gamta nuolatinį atnaujinimą. "Vektorių kryžius" išreiškia
susidūrimą dviejų krypčių žmoguje - jo ego ir meilės bei susidūrimą
asmenybės ir daugumos.
Amžinybės kryptis
sąlygiškai išvaduoja žmogų iš laiko "laikiškumo" -
baigtinumo, nes atveria sąmonei "anapus", esamybę už laiko, būtį
už būties. Tai tarytum tiltas už gyvenimo laikinosios upės. "Upė
ir tiltas" žmoguje yra kaip kitimas - kitimas kūne (senėjimas),
jausmų gyvastis ir apmirimas, proto aiškumas ir suvaikėjimas, ir visam
šiam kitimui priešinga - visada ta pati Esatis - kažkas pastovaus,
nukreipta į "už" ir "toliau" nuolatinio laiko mirgėjimo.
Kuo ši pastovi nesikeičianti Esatis žmoguje stipresnė ir labiau jo
suvokiama, tuo geriau "girdimas" Dieviškasis Tylėjimas,
prasiskverbiantis vis aiškiau pro laiko triukšmą. Tai nėra abejingas
neveiklumas gyvenimo atžvilgiu, o tik atsisakymas skirti tam jėgų
daugiau, negu reikia, pasiliekant didžiausioje dvasinėje veikloje.
Metalinės kryžių
saulutės dažnai turi papildomą elementą - pusmėnulį, įtvirtintą
horizontaliai ir taip tampantį panašiu į valtelę. Valtis yra kaip
tiltas ar keltas, kuriuo galima persikelti į kitą krantą arba plaukti
virš vandens, t. y. "nepaskęsti" aistrų verpetuose,
nepasiduoti "daugumos srovei", laikytis virš "jausmų
vandens", "pojūčių jūros". Valtis, laivelis keleivį
atskiria, leidžia jam likti pačiu savimi.
Be pusmėnulio -
valtelės metalinės saulutės dažnai dar turi kitą elementą, iš pažiūros
visai nereikalingą -vėtrungę arba vėjarodę. Iš tikrųjų - kam
reikalinga kryžiui tokia detalė kapinėse ar kitose nuošaliose vietose
(A. Kynas)? Tačiau, jei pripažinsime pusmėnuliui simbolinę valties -
laivelio prasmę, vėtrungė čia puikiai derės - vėjo kryptis yra
svarbi ir keliaujančiam laivu. Asmenybės veikla turi įveikti nuolatinį
pasipriešinimą, nes "eina prieš srovę". Ši veikla visada
yra kova, sujudinanti ir atnaujinanti, neleidžianti užsistovėti ir pūti.
Ji yra kaip du pirmykščio žmogaus pagalėliai, kuriuos trinant įsižiebia
ugnis. Ši ugnis gali deginti arba šildyti, šviesti arba akinti. Tik jos
dėka pasaulis nelieka visiškoje tamsoje, ir žmonės vis dar nenustoja
vilties išmokti mylėti... Dviejų krypčių ("pagalėlių") sąveika
yra darbas, vykstąs tiek žmogaus viduje, tiek asmenybės santykyje su
visuomene. Kryžius - saulutė labai gražiai išreiškia šio prado
universalumą: kryžius - saulė (ugnis) "plaukia" valtyje virš
vandens, dar žemiau yra žemė (sustorėjimas, rutulys, kuris pritvirtina
metalinę saulutę prie stogo), oro judėjimą seka vėtrungė. Taip
horizontalia ašimi yra sujungiami keturi svarbiausi elementai: oras,
ugnis, vanduo ir žemė.
Mes kalbame mitine
kalba, nuausta iš mataforų. Žodžiai, kuriais ir iš kurių esame
sutverti, žadina mūsų sąmonę ir stiprina sielos galias. Žodžiai
kyla iš sąmonės gelmių ir yra tarytum mūsų savastis
"viduje". Tačiau tuo pat metu žodžiai yra ir
"duoti" - paveldėti, išmokti iš tėvų, iš tautos, t. y.
"iš išorės". Mes galvojame vaizdais, kuriems ieškome tikslių
įvardinimų, kad galėtume suprasti patys ir perduoti kitiems savo
mintis. Ieškodami įvardinimo, mes tarytum ieškome atsakymo - žodžio,
kuris atlieptų ir sutaptų kaip kodas su mūsų asmeniu - būtų savitas,
t. y. sutaptų su savastimi kaip "tik mano". Tai yra vidinis
darbas, kuriam mes naudojame žodžius, "duotus" iš išorės.
Kartais, nerasdami tinkamų žodžių ar sąvokų, mes sugalvojam
"savo" žodžius. Tai daro ne tik kūdikiai, besimoką kalbėti.
"Savo" kalbą-žodžius, žodelyčius, "savo" sąvokų
rinkinį ir informacinę gamą turi tikriausiai kiekvienas žmogus. Ir vis
dėlto kalbos žodžiai yra "duoti" visiems ir, ta prasme, yra
bendri. Per kalbą susitinka kuriančioji Dieviška tvėrimo Dvasia (išorėje)
su kuriančiąją žmogaus dvasia (viduje). Čia pasireiškia kiekvienos
tautos savitumas, nes kalba yra metaforų, vaizdų sistema. Visos sistemos
turi bendrų bruožų, tačiau vaizdinė sąranga, metaforų siejimas
vienos su kita, yra kitoks. Vidinis "aš" siejamas kaskart su
kitu vaizdu-žodžiu. Taip mitinė kalba yra sistema pirmavaizdžių,
kurie yra bendri pasauliui, tačiau kiekvienoje tautoje išreiškiami
tarytum kitu kampu. Galėdami kalbą užrašyti ženklais, mes bandome
pakartoti ir perduoti simbolinę mitinės kalbos tradiciją - žadinti mūsų
giliausiąją savastį, atrasdami jai žodinius atitikmenis.
Mes kalbame apie žmogų
lygiai kaip ir apie gamtos reiškinius. Kalba mus nejučiomis įjungia į
Pasaulio Visumą ir leidžia mums mąstyt ir įvardinti pačius save, t.
y. būti tarytum šalia savęs. Tačiau šis mąstymas visuomet yra
nepilnas, nes mes negalime mąstyti toliau už žodį. Žodžio ribos mus
priveda prie Aukštesnio žinojimo durų ir ten palieka
.
Mitinis
mąstymas yra tarytum "mąstymas akimis". Vaizdų jungtys mus
kuria ir įvardina, kaip ir pasaulio erdvę. Mes jungiame savimi Dangų su
jo oru ir saule (ugnimi); vandenį, turėdami būdą (valtelę) jo
laikytis, ir žemę, kurioje auga mūsų pačių sėkla. Todėl mes sakome
apie žmogų: "dirba su ugnele", "turi karštą širdį",
"savo pasiryžimu uždega aplinkinius", "užsidegti pykčiu",
- jį lygindami su ugnimi. O štai sakant: "išlieti širdį",
"išlieti pyktį", "būti skystam" (apie greit įsijausminantį
žmogų), "taurus žmogus" (tarytum indas, į kurį telpa daug
pagerinto vandens), "lėkštas" (lėkštėje mažai telpa, greit
matyti dugnas), - žmogaus jausmai lyginami su vandeniu. "Apsiniaukęs
veidas", "atėjo tamsus kaip debesis", "aptemo
akys", - palyginimai su dangumi, oro permainomis. Yra palyginimų ir
su žeme - "žmogus susikaupė" (kaip krūmelis, kuris apsikaupė
šaknis, - E. Usačiovaitė). Ypač daug palyginimų sieja žmogų su medžio
įvaizdžiu: "subrendęs" (kaip vaisius, sėkla), "mirtis
pakirto", "įleido šaknis", "atžalos" (vaikai),
"genealoginis medis", "nunoko" (mirė), "mergina
kaip liepa", "vyras kaip ąžuolas" ir kt.
Grįžkime prie kryžiaus
simbolio. Jo lietuviškas bruožas yra gaivališkumas. Iš kryžmų centrų
išeinantys spinduliai išreiškiami įvairių augalų motyvais arba
"suaugalėjusiais" geometriniais pavidalais. Bandydami surašyti
į eilę visus lietuviško kryžiaus žodinius apibūdinimus, turėtume:
kryžiaus apatinis sustorėjimas - kaip kupstas, žemė; pagrindinė ašis
- kaip stiebas, kotas; spinduliai - kaip augalas, šakelė, lapai, žiedai;
kaip vanduo - vingiuota banguojanti linija; kaip žaltys - vingiuota
linija, sustorėjusi gale; kaip ugnis laužyta "žaibo"
linija; kaip saulės spindulys - tiesi linija.
Lyginant su žmogaus
apibūdinimais, iškyla toks vaizdinys: žmogus, "susikaupęs"
ties savo "šaknimi", perauga jausmų "vandenis", sugėręs
į save vandens gaivumą ir saulės šilumą, pažadintas per-kūnijos ištiesia
spindinčią žiedų ir vaisių saulę, tarytum vandens lelija ar lotosas.
Tai Rojaus Medžio sėkla, kuri amžių bėgyje išaugo kryžiumi - medžiu,
ant kurio sudėjo auką Išganytojas.
Mes susidūrėme su
dar vienu simbolių reiškimosi būdu. Istorinis kelias, įvardintas ir
apmąstomas, yra simbolių kūrimo kelias arba jų tapsmo kelias, - pats
virstąs simboliu. Taip pirmapradiškai paprastas kryžiaus ženklas
+ reiškiamas tautų mene skirtingai - "apauga"
gyvybingais spinduliais, pradedamas derinti širdelėje, įgyja kitokių
elementų (mėnuo - valtelė, vėtrungė - vėliavėlė). Visi šie
elementai, jungdamiesi į darnią visumą, tarytum "aiškina"
pirminę kryžiaus simbolio prasmę, papildydami vis aiškesnėmis
nuorodomis, lyg būkštaujant, kad ateinančios kartos tą prasmę gali
"pamiršti" arba nebesuvokti taip giliai... Tai veržimasis išsakyti
paslaptį... Tuo tarpu istorinėje erdvėje mes randame tikrai vykusius įvykius,
kurie, pasiekę mus per
pasakoti
legendomis, patarimais, istorijomis, suvokiami kaip
"duoti",
kaip veiksmai
"laikų išsipildymo"
(mokytojas Ekhartas),
esantys kupini
paslapties ir prasmės,
reikšmingi visiems
laikams, visuotini.
Tai išsipildžiusios įvykiais,
reiškiniais duotybės,
kurios įvardintos veikia mus
kaip galingi
žadintojai -
pirmavaizdžiai (archetipai). Mes negalime jų papildyti nė vienu žodžiu
"nuo savęs". Būdami
visuotini, jie reikalauja iš
mūsų supratimo
- kaip raktų
ryšulys,
kuriame mums reikia atrasti savosios sielos raktą...
Taip Biblijos
tekstai apie Pasaulio sukūrimą, rojų ir rojaus sode uždraustųjų
vaisių medį, nuo kurio prasidėjo puolusios žmonijos istorija, -
suvokiami kaip simboliški tekstai, kuriuos apmąstant siekiama
"pamatyti" pradžių pradžią. Taip medžio viršūnė galėtų
mąstyti apie savo šaknis žemėje, kurių nemato, bet jaučia. Biblijos
tekstai yra duotybė, t. y. istorija, pateikta mitinio mąstymo vaizdais.
Žmogus, paragavęs uždraustojo medžio vaisiaus, tarytum priima šį medį
į save, tarsi daigina savyje naują šio medžio sėklą. Gyvatė, žaltys
arba angis yra "anga", pro kurią į tobulą darną įsiveržia
prieštaravimas. Šį prieštaravimą išvarytiems iš rojaus žmonėms
tenka "sutaikyti", sujungti priešybes ir laikyti pusiausvyrą
vis aukštesniame sąmonės lygyje. Tai vyksmas pasaulio centre - žmogaus
sieloje, kryžkelėje, kuri yra priešybių susitikimo vieta
+
Ji
yra aukos vieta ir kančios vieta, ir pasirinkimo akimirka. Ne
atsitiktinai toks dažnas nutikimas stebuklinėse pasakose, kai brolis, išėjęs
"laimės ieškoti", atranda kryžkelę, kur kiekvienas kelias žada
viena už kitą didesnes blogybes. Mes visi esame "laimės ieškotojai".
Troškimas būti laimingam yra kažkada patirtos būties "Dievo
sode" prisiminimas. "Kryžkelė" yra galimybė pasirinkti -
tolti arba artėti prie laimės. Ji yra vartai, anga (l-angas
į rojų. Gyvastis, kuri yra kaip simboliškas žaltys, gyvatė, angis,
atvedanti mus į apčiuopiamąjį pasaulį (žalčio motyvai kryžiaus
vainike), išlieka kaip langas, durys į pačius save ir
"anapus", iš kur atėjome. Tačiau gyvastis yra laikina ir
mirtinga. Atvėrimas savyje "lango" į "anapus",
prisiminimas savo pradžių pradžios yra simboliškas gyvasties kaip
laikinumo nugalėjimas - perėjimas į belaikę ar viršlaikę būtį,
kuriai gimimas ar mirtis nereiškia pradžios ar baigties, tai tėra išėjimo-atėjimo
aplinkybės...
Lietuviški
mediniai kryžiai ir koplytstulpiai turi kryžmų sankirtoje koplytėles,
tarsi mažus namelius su įstiklintomis durimis - langais. Kitur
"nameliai" neturi sienų, tačiau stogelį su
"grindimis" jungia kolonėlės. Yra kryžių, kur virš Nukryžiuotojo
pritaisytas stogelis (apsaugoti nuo lietaus). Tai vis mūsų dvasios
"namai". Namai - žmogaus mitinė metafora. Sapnuoti kraustymąsi
iš namų reiškia mirtį. Posakis "išsikraustė iš proto"
vaizduoja protą kaip nuosavą būstą. Namas yra erdvė, apribota
sienomis iš aukštai ir žemai, iš visų keturių pusių. Tai yra kaip
magiškasis apsaugantis ratas (rato ir saulės artimybė gerai žinoma).
Koplytstulpiai, turintys viena virš kitos dvi, tris koplytėles, į viršų
mažėjančias, su nuolaidžiais stogais, primena stilizuotą eglę iš mažų
namelių (M. Gimbutienė). Kryžiai, pridengti stogeliais irgi sukelia
"namelio" įspūdį.
Kryžius, apjuostas
"namų", yra mandala (man-dala = mana dalia). Čia dalinimas į
keturias dalis yra ta pati kryžkelė - pasirinkimo akimirksnis,
pasirinkimas būdų, kaip spręsti savo gyvenimiškų aplinkybių uždavinį.
Kryžiaus simbolio suartėjimas su mandala - tai visuotinio bendražmogiško
simbolio tapsmas visiškai asmeniniu, skirtu kiekvienam žmogui, - kaip
atskiras "tik jo" likimas, kelias, dalia: "kiekvienas turi
savo kryžių", "jau užbaigiau aštuntą kryželį".
Likimas ir žmogui skirtas gyvenimo laikas įvardinami "kryželiais".
Laiko įvardinimas kryželiu kaip kančia, sukuria Pasaulio vaizdinį kaip
kančios ir laikinumo visuotinybę.
Rytas ir vakaras,
diena ir naktis, metų laikų priešpriešos, senatvė - jaunystė,
gimimas - mirtis, sveikata - negalia, laimė - nelaimė. Žmogiškajai žemės
būčiai skirtas laikas sudarytas iš priešpriešų, susikertančių
mumyse kryžmai. Mes keliaujame tarytum nuo kryžiaus į kryžių, kryžiuje
gyvename ir kryžius yra mumyse. Ypatinga prasme suskamba kryžiaus
kartojimas: siuvinėjimas kryželiu, namų ir šulinių statymas,
suneriant kryžmai rąstus, ir audiniai - medžiagos (medžiaga - ryšys
su medžiu), kur siūlai veriami ir persipina kryžmai. Audinys audžiamas
pasaulio sąrangos principu iš tankiai sunertų siūlų, tarp kurių vis
dėlto išlieka "erdvė" tarytum materijos ir dvasios santykis.
Audinys - medžiaga yra milijonų kryželių junginys. Pasaulio, kur
viskas tarpusavyje susiję, modelis. Rišti - tai jungti: mes sakome -
"meilės ryšiai", "giminystės ryšiai", "nutrūko
gyvybės siūlas". Pasaulyje viskas "surišta", sujungta į
vieningą santykių audinį, tarp dvasinio ir žemiško, tarp aukštai ir
žemai, tarp vidaus ir išorės, tarp makro ir mikro, tarp teigiamai įelektrinto
atomo branduolio ir neigiamai įelektrintų neutronų...
Literatūra:
Kart Gustav Jung. Archetip i simvol. Moskva. Renaissance, 1991.
Gintaras Beresnevičius. Baltiškų simbolių dinamika. Senovės baltų
simboliai. Vilnius, "Academia", 1992.
Arūnas Kynas. Vėjas ir jo reliktai Liaudies mene. "Mokslas ir
gyvenimas", 1989 m. rugpjūtis.
Marija Gimbutienė. Baltų mitologija 7. "Mokslas ir gyvenimas",
1989 m. liepa.
Elvyra Usačiovaitė. Pasaulio medis Lietuvos tautiškų skrynių puošyboje.
Senovės baltų simboliai. Vilnius, "Academia" 1992.
Kun. Kazimieras Jasėnas. Visuotinė meno istorija.
Pranė Dundulienė. Žaltys ir jo simboliai Lietuvių liaudies mene ir žodinėje
kūryboje. LTSR Aukšt. ir spec. mokslo ministerija, V .Kapsuho
universitetas, Vilnius, 1979.
Iš
Vydija Nr. 6 (1995), p. 25.
|